מספר התכניות בגפ״ן: 23993/24881

מ.ת.ג – מאירים את האור בילדים

להפוך את החלום למציאות

אורלי מצאה עצמה מסיימת את חוק לימודיה במערכת החינוך בסוף כיתה ח’, דבר אשר ריסק את הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות שלה. רק לאחר שנים רבות היא אזרה אומץ לעשות את הצעד ששינה את חייה ושל עוד אלפי תלמידים.  בהרצאה מרגשת ומעוררת השראה, היא מתארת את המסע אותו עברה כנערה מתבגרת שהמערכת ויתרה עליה ועד להפיכתה, כנגד כל הסיכויים לאשת חינוך בכירה. אורלי פיתחה את שיטת מ.ת.ג, שנותנת אור, תקווה ותחושת מסוגלות לתלמידים ובני נוער, כזאת שלה לא הייתה.

התהליך פיתוח ייחודיות הוא דרך חיים, תפיסת עולם, שיטת עבודה ואתגר מתמשך. פיתוח הייחודיות הוא אמצעי ולא מטרה; הוא אמצעי להשבחה ולטיוב של החינוך, מנוף לשיפור הישגי בית הספר,  כלי לחיבור הצוות החינוכי לחזון משותף ודרך ליצירת קשר ומעורבות עם ההורים ועם הקהילה.

הטמעת הייחודיות היא תהליך ספיראלי הדורש שינוי חינוכי וארגוני. בתהליך זה מנהל/ת בית ספר וצוות ההנהלה נדרשים להוביל ולהנהיג מהלך כולל רב-ממדי, שיאפשר את מיסוד הייחודיות לאורך זמן  כאמצעי ליצירת מובילות בכל ממדי העשייה בבית הספר  (תדריך לפיתוח ייחודיות בית ספרית, משרד החינוך, דצמבר 2012).

ייחודיות בית הספר נבחנת בחזון בית ספרי מערכתי וייחודי, ונגזרות ממנו כל פעולותיו, תכניות הלימוד והפדגוגיה המנחה, החזון הוא התחייבות של בית הספר לערך המוסף הייעודי והייחודי, שאותו הוא מבטיח לספק לתלמידי בית הספר ולהוריהם (מתוך חוזר מנכ”ל פברואר 2011 ).

 השלבים (על קצה המזלג) בפיתוח הייחודיות

 סוג הייחודיות ונושא הייחודיות – סוג הייחודיות מבטא את הרעיון המארגן של נושא הייחודיות הנבחר. על המענה הייחודי הנבחר להיות לא רק מחובר לחזון, אלא גם קשור קשר הדוק לחזון ולייעוד של בית הספר. באופן  מיטבי הייחודיות משרתת את החזון ואת הייעוד הבית ספרי ומסייעת לבית הספר להגיע לתמונת העתיד המיטבית שאליה הוא חותר.

תכנון המהלך המערכתי – הינו פיתוח והטמעה של הייחודיות הבית ספרית ואינו פעולה נקודתית אלא תפיסה מארגנת, דרך חיים, צורת התנהלות והלך רוח ברמה הפדגוגית, ארגונית  אישית של הצוות החינוכי ובראשו מנהל/ת בית הספר. תהליך של הטמעת הייחודיות יקבל ביטוי  בארבעה ממדים; ממד פדגוגי, ממד ארגוני,  ממד אנושי וממד קהילתי.

הובלת התהליך הלכה למעשה – למנהל/ת בית הספר ולצוות החינוכי יש תפקיד מנהיגותי מהותי בהובלת  השינוי במסגרת גיבוש ייחודיות. הם המובילים של תהליך ההטמעה. בשלב זה עומדים  בפניהם לא מעט אתגרים. למשל; להבטיח מחקר פעולה שיטתי, לייצר השראה ולרתום את האנשים (צוות חינוכי תלמידים וקהילה), לתרגם את החזון, הייעוד והייחודיות הנבחרת לתכנית מעשית וברורה.

הנעת תהליך הייחודיות – הלכה למעשה

(ממש בקטנה)

מיקוד נושא וסוג הייחודיות:

א. יצירת מפה ארגונית של צרכים בעזרת מיפוי העוצמות, ההזדמנויות והנושאים לשיפור. גיבוש של תפיסת ייחודיות ראשונית.

ב. זיהוי תחומי שינוי נדרשים על-פי מודל המובילות,  לרבות הגדרה של מדדי הצלחה וכישלון

2 .מיקוד והסכמה על תכולת השינוי הנדרש.

תכנון המהלך המערכתי:

א.הקמת צוות בנייה – צוות ייחודיות, גיבוש ומיסוד דרכי עבודה של צוות מוביל ייחודיות.

ב. תכנון התהליך של הטמעת הייחודיות

2 .יצירת תיעדוף בדרכי הפעולה

3 .גיבוש תכנית פעולה מפורטת לפי שלבים, תפקידים ולוחות זמנים

הובלת המהלך הלכה למעשה:

א.הנעת תהליך הייחודיות הלכה למעשה, ביצוע המהלך על-פי שלבי התכנית, בקרה תוך כדי ביצוע

ערכת הייחודיות וההתאמות הנדרשות.

ב. ניהול של מיסוד הייחודיות: רשימת פעולות מערכתיות המבטיחות שיפור מתמשך בביצוע דפוסי הפעולה החדשים שהוטמעו וכן שיפור בתפוקות ובתוצאות.

2 .רשימת תובנות ולקחים הנוגעים לאופן ההובלה של תהליך הייחודיות בבית הספר והמבטיחים שינוי, שיפור ולמידה של התהליך בהתמדה.

 

(מתוך תדריך לפיתוח ייחודיות בית ספרית של משרד החינוך, דצמבר 2012)

 

פגישת יעוץ אישית! ללא תשלום

בין אם אתם מנהלים או מנהיגי חינוך המעוניינים לשמוע כיצד להיות בין הארגונים המובילים והמשפיעים או מעוניינים למצוא פתרון לבעיה בוערת או מטרידה…

אשמח להיפגש לייעוץ מקצועי ראשוני ללא עלות וללא התחייבות בכדי להעניק לכם את כל הידע, הנתונים, הכלים וההמלצות שיסייעו לכם להצעיד קדימה את הארגון מתוך צמיחה אישית ומימוש החזון שלכם!